Yahoo! zag woensdag een advertentiepact met Google stuklopen. Google
verklaarde dat de samenwerking waarschijnlijk had geleid tot een fel gevecht
met de Amerikaanse mededingingsautoriteiten. Het internetbedrijf is dominant
op het gebied van de verkoop van webadvertenties. Dat komt vooral door het
succes van zijn zoekmachine.

Microsoft heeft eerder dit jaar al geprobeerd Yahoo! te kopen. De
partijen konden het echter niet eens worden over de prijs. Microsoft was
bereid om 47,5 miljard dollar (37 miljard euro) te betalen.

Na het afketsen van de overname dook Yahoo! in juni dit jaar in de armen van
Google, wat veel kwaad bloed heeft gezet bij Microsoft. Het was de bedoeling
dat Google zou helpen bij de verkoop van advertenties op de internetpagina’s
die Yahoo! beheert.

De softwaregigant liet vorige maand nog weten geen interesse meer te
hebben in Yahoo!. Analisten denken echter dat beide partijen weer
toenadering zullen zoeken. Zowel Yahoo! als Microsoft heeft op internet
grote moeite op te boksen tegen Google.

Yahoo! moet wel rekening houden met slechtere voorwaarden voor een overname,
aldus technologie-analist Henry Blodget. "Mogelijk gaat Microsoft toekijken
hoe Yahoo! helemaal implodeert."

Volgens Blodget heeft het afketsen van het advertentiepact met Yahoo! weinig
gevolgen voor Google. De exploitant van 's werelds meest gebruikte
zoekmachine op internet zou vooral bang zijn geweest voor imagoschade als de
mededingingsautoriteiten de samenwerking met juridische middelen zouden
dwarsbomen, zo stelde hij. "Yahoo! is hier de grote verliezer."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl